MAL sopimus valtion kanssa tuo paljon hyvää Tampereelle

Share |

Tiistai 18.8.2020 klo 12.52 - Pekka


Eilen kaupunginvaltuuston kokouksessa hyväksyttiin Tampereen osalta ns. MAL-sopimus valtion ja seudun muiden kuntien kesken. Sopimus sisältää panostuksia ja tavoitteita koskien maankäyttöä, asumista ja liikennettä. Ohessa käyttämäni puheenvuoro:

"MAL sopimus on ollut tärkeä suurten kaupunkiseutujen kehittämisen väline. Joskus käteen on jäänyt enemmän konkretiaa, joskus vähemmän. Tällä kertaa on onnistuttu erittäin hyvin saamaan tavoitteitamme läpi. Nostan muutaman näkökohdan esille käsittelyssä olevasta sopimuksesta.

Raitiotie saa 30 prosentin valtion tuen kakkosvaiheeseen. Kun päätöksiä lokakuussa tehdään valtuustossa, on valtion osallistuminen tiedossa.  Valtion tukitaso on vakiintumassa 30 prosenttiin, mikä luo kaupunkiseuduilla ennustettavuutta tuleviin hankkeisiin.

Lähijunaliikenne etenee nyt pitkin askelein. Sopimus sisältää Tesoman seisakkeen rakentamisen sekä muita seisakkeita lähikunnissa. Äärimmäisen tärkeää on lupaus nykyisen pilotin jatkamisesta ja vakiinnuttamisessa. Se on tärkeää, jotta ihmiset osaavat suunnitella elämäänsä ja kunnat maankäyttöään.

Asumisen osalta on myös saatu uusi avaus aikaiseksi. Kuten kaikki tiedämme, kohtuuhintaisen asumisen tarve on korkea. Ongelma on, ettei kohtuuhintaisia asuntoja saada hyvästä yrityksestä huolimatta tarpeeksi rakennettua. Kaupungin tytäryhteisöt tekevät parhaansa. Taustalla vaikuttaa se, että ARA-rahoitus ei kilpailukykyinen tällä hetkellä, mikä vähentää toimijoiden määrää. Merkittävää on, että jatkossa saadaan ARA:n käynnistysavustus kuhunkin kohtuuhintaiseen asuntoon. 3000 euron tuki per asunto ei ole paljon, mutta se on hyvä päänavaus. Jatkossa tukitasot on nostettava korkeammalle.

Lisäksi sopimus sisältää merkittäviä panostuksia joukkoliikenteen palveluiden kehittämiseen ja infran rakentamiseen. Kaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittäminen saa valtion tukea 7,7 miljoonaa euroa. Se on merkittävä raha, joka tulee tarpeeseen. Lisäksi infran rakentamiseen on tulossa selvästi enemmän rahaa kuin aikaisemmin niin teihin kuin kevyenliikenteen väyliin."


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini