Ratikan linjasta aikalisä

Share |

Tiistai 31.10.2017 klo 9.24 - Pekka


Eilen kokoontunut Tampereen kaupunginhallitus päätti ottaa aikalisän raitiotien linjaukseen Lielahdessa ja Hiedanrannassa. Mielestäni aikalisä oli paikallaan. Reitistä päättäminen vaikuttaa todella paljon alueen kehittymiseen ja myös nykyisten asukkaiden elämään.

Virkamiesvalmistelussa oli päädytty esittämään raitiotien reitiksi mahdollisimman suoraa linjausta uuden Hiedanrannan alueen läpi Niemenrantaan ja siitä Lentävänniemeen. Suoraa linjaa perusteltiin lyhyellä matka-ajalla ja alemmilla rakennuskustannuksilla. Nämä ovat tärkeitä argumentteja, mutta muutama näkökulma jäi virkamiehiltä täysin huomiotta.

1. Raitiotien tulisi palvella myös nykyisiä asukkaita monipuolisesti. Virkamiesten lähtökohtana on, että lentävänniemeläisten tärkein asiointisuunta on keskusta. Näin varmasti onkin, mutta Lentävänniemen alueelta kuljetaan Lielahteen yläkoulun luokille, terveyskeskukseen, kirjastoon ja kaupoille sekä töihin aluee yrityksiin. Jos raitiotie kulkee suoraa Hiedanrannan läpi, on kävelymatka ratikkapysäkiltä esim. Lielahden peruskouluun ja Lielahti-talolle kilometri. Ikäihmisiltä tämä matka jää ilman muuta kävelemättä ja uskoisin, että myös koululaisilta. Yksityisauton ja taksipalveluiden käyttö tulisi varmasti kasvamaan.

Vaihtoehtona olisi tietenkin hoitaa Lentävänniemen ydinalueen asiointitarpeet Lielahteen busseilla. Eli keskustaan menijät käyttisivät ratikkaa ja Lielahteen pääsisi bussin kyydissä. Tämä vaihtoehto maksaisi satojatuhansia euroja vuodessa ylimääräisinä kustannuksina. Nythän ratikan syöttöliikennettä on suunniteltu vain Reuharinniemen, Niemen, Pohtolan ja Ryydynpohjan alueille.

2. Suoran linjan tärkeä argumentti on matka-ajan nopeus. Itse kannatan vaihtoehtoa, jossa ratikka kulkee Hiedanrannan keskustaan ja kääntyy siitä Lielahdenkadun suuntaan kulkien joko kartonkitehtaan ja aaltopahvitehtaan välistä tai niiden länsipuolelta. Pysäkki olisi Lielahdenkadun läheisyydessä. Siitä pääsisi kouluun ja terveysasemalle. Reitti jatkuisi Meesankadun kautta Federleynkadulle ja siitä edelleen Lentävänniemeen. Tässä vaihtoehdossa tiheimmin asutulla Hiedanrannan alueella matka-aika keskustaan olisi edelleen ihan sama kuin suorassa vaihtoehdossa. Ainoastaan lentävänniemeläisten matka-aika pitenee hieman. Mutta nykyiseen tilanteeseen verrattuna, jossa bussilinja nro 3 kiertää Lielahdenkadun ja Paasikiventien risteyksen kautta keskustaan, matka-aika nopeutuu huomattavasti. Lisäksi lentävänniemeläiset pääsisivät myös Lielahden palveluihin tällä linjaukselle, mikä varmasti painaa vaakakupissa enemmän kuin 1-2 minuutin aikasäästö.

3. Jos edellä mainitsemani reitti toteutuisi, lisäisi se ratikan matkustajia, koska myös Lielahteen suuntautuva asiointiliikenne olisi siinä mukana. Lentävänniemi täydentyy uusilla asunnoilla koko ajan, ja Niemenrannan uusi asuinalue on rakentumassa kovaa vauhtia. Yhteensä alueella asuu 10 vuoden päästä 10 000 asukasta. Se ei ole mikään pieni joukko. Lielahdenkadun koukkaus mahdollistaisi myös tehokkaamman maankäytön. Raitiotielinjan varrelle mahtuisi enemmän asuntoja ja liiketiloja kuin suorassa vaihtoehdossa. Kaupunki saisi tätä kautta myös lisää tuloja ja raitiotie lisää käyttäjiä.

4. Hiedanranta rakentuu 20 vuoden aikana. Ensimmäiset asukkaat tukeutuvat pitkään Lielahden nykyisiin palveluihin. Virkamiesten suunnitelmien mukaan Hiedanrantaan rakennetaan hyvinvointikeskus ja yläkoulu vasta 2030-luvun puolella. Ensimmäiset Hiedanrannan asukkaat käyttävät siis nykyisiä Lielahden yläkoulun, kirjaston ja terveysaseman palveluita yli 10 vuotta. Jos raitiotien linjaus tehdään suoraksi, on palveluiden saavutettavuus huono varsinkin ikäihmisten ja lasten näkökulmasta. Mainitsemani reittivaihtoehto poistaisi tämänkin ongelman.

Kaupunginhallitus päätti, että asiaan palataan vielä tämän vuoden puolella. Toivon hartaasti, että linjaukselle löytyisi ratkaisu, joka palvelisi sekä nykyisiä että tulevia alueen asukkaita. Meillä on mahdollisuus löytää kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu tai sitten munata koko homma.


Kommentit

31.10.2017 11.27  Teuvo Pernu

Vaikka asunkin 37 päätepysäkistä n 200 metrin päässä, kannatan silti Pekan ajatuksia.

31.10.2017 15.49  Jaakko Suominen

Hyvää pohdintaa Pekka.

Olen samaa mieltä, että nyt pitää tehdä hyvä suunnitelma, joka palvelee niin asukkaita kuin palvelujen tuottajia ja kauppoja. Ja lisäksi pitkällä tähtäimellä.

Tänään Aamulehdessä olleessa kuvan mukaan kannattaisin ykkösvaiheeksi pinkkiä vaihtoehtoa siten että se kulkisi jopa Harjuntaustan kauppakadun kautta. Hiedanrannan "oikorata" mietittäisiin rauhassa ja rakennetaan sitten myöhemmin. Kun pinkkiä ja sinistä linjaa ajetaan sopivalla rytmillä niin saadaan hyvä kattavuus. Toki tämä on kallein vaihtoehto mutta rakentamisen vaiheistaminen jaksottaminen tasaa menoja

31.10.2017 19.07  Pentti Rantala

Tässä on järkeä !

4.12.2017 14.48  Anne Martiskainen

Kiitos Pekka hyvästä kirjoituksesta - olen niin samaa mieltä! Ja asiaa puoltaa vielä sekin, että Lielahdessa lähtee liikkeelle ratikkalinjauksen myötä isoja kehityshankkeita, jotka toteutuessaan tuovat kaupungin kassaan tuloa miljoonia euroja maankäyttömaksuina. Nämä hankkeet eivät toteudu, jos ratikka ei kulje Lielahden kautta.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini