Kaupunkilehti Moro kirjoitti 7.7.kaupungin suunnitelmista rauhoittaa liikennettä asuinalueilla. En ota kantaajutun taustalla olleen kyselyn tuloksiin, koska en tiedä, miten se on tehty jakeneltä on kysytty. Mutta Moron pääkirjoituksessa ja varsinaisessa jutussa oli kuitenkinväitteitä, jotka on oikaistava.

Ensinnäkin Moro väitti, että henkilövahinkoihinjohtaneita onnettomuuksia ei tapahdu tonttikaduilla, joita nopeusrajoituksenalentaminen koskee. Tämä väite ei pidä paikkaansa, kun tarkastellaan tilannettavuosina 2010-2014. Vuodet eivät ole veljiä keskenään. Kun tehdäänkokonaisvaltaisia muutoksia, ei vaikutuksia voida arvioida yhden vuodentietojen perusteella. Viiden vuoden tilastossa tonttikatujen henkilövahingot ovat toiseksi suurimmat.

Tilastojen takaa löytyy myös asukkaidenkokema liikenneturvallisuus. Asuinalueilta tulee vuosittain liikenteenrauhoittamisaloitteita kaupungille 30 - 40 kpl. Hyvin usein aloitteet koskevatasuinalueiden sisäisiä kokoojakatuja tai tonttikatuja. Yleisimmin aloitteissapidetään ongelmana korkeita ajonopeuksia, jotka heikentävät etenkin lasten liikenneturvallisuutta.

Tutkimuksissa on todettu, että jos vanhemmat kokevat koulumatkan turvattomaksi,lähtevät he helposti kuljettamaan lasta kouluun. Tämä puolestaan lisääliikennettä koulun ympäristössä, mikä heikentää liikenneturvallisuutta, ja kierre on valmis.

Moron pääkirjoitus leimaa asuinalueiden 30 km/h nopeusrajoituksen Vihreiden hankkeeksi, jolla pyritään saamaan miesautoilijat aikanaan ratikan kyytiin. Minun on vaikea löytyy tästä asiasta mitään puoluepolitiikkaan viittaavaa. Yhdyskuntalautakunnassa asiaa kannatettiin yli puoluerajojen.

Autoilun olosuhteisiin nopeusrajoituksella on vain pieniä vaikutuksia. Nopeusrajoituksethan kokoojakaduilla ja valtateillä säilyvät ennallaan. Lähes jokaisen asuin talon pihasta menee korkeintaan pari minuuttia lähimmälle kokoojakadulle kantakaupungin alueella. Jos tämä matka-aika pitenee 30 sekuntia, tuskin kukaan autoilua lopettaa. Matka-aikaan vaikuttaa enemmän ruuhkat ja liikennevalojen toimivuus.

En itsekään usko, että asuinalueidenliikenneturvallisuus on pelkästään nopeusrajoituksista kiinni. Tarvitaan myösrakenteellisia ratkaisuita, kuten esimerkiksi hidasteita, kavennuksia,korotettuja suojateitä ja parempaa valaistusta. Nopeusrajoituksen alentaminenolisi kuitenkin selkeä viesti autoilijoille, ja varmasti suurin osa rajoitustanoudattaisi. Itse en ymmärrä, miksi tonttikaduilla pitäisi voida ajaa lujempaa kuin 30 km/h.

Pekka Salmi (sd.)
Apulaispormestari