TKL hakoteillä

 

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen suunnitelmat ensi talven bussireiteiksi on herättänyt Länsi-Tampereella kiivasta keskustelua. Kolme vuotta Haukiluomassa asuneena tervehdin tyytyväisenä TKL:n esitystä, että vastedes Haukiluomaan kulkeva bussi tulisinkin suoraa Viröntörmänkadulta Heinämiehentien kautta. Haukiluomalaiset ovat kärsineet pitkistä matkustusajoista, koska niin 13 kuin 22 kiertävät paljon, eivätkä aja suorinta tietä keskustaan. Jatkossa reitti olisi suora ja matka-aika nopeutuisi.

Tähän TKL:n esityksen ilonaiheet jäävätkin Länsi-Tampereen osalta. Esityksen mukaan Lamminpään joukkoliikennepalvelut romahtaisivat alle puoleen nykyisestä. Myös Lintuviidan, Käräjätörmän ja osan Tohloppia palvelut kärsisivät, koska ne jäisivät lähes kokonaan linja nro 13 varaan. Tämä tulee johtamaan bussin käyttäjien vähentymiseen, koska vuorovälit ja matkat bussipysäkeille pitenevät. Samalla, kun TKL pyrkii lisäämään joukkoliikenteen houkuttelevuutta toisaalla, menetetään asiakkaita toisaalla.

Vaikka uuden linja nro 22:n vuoroväli lyhenee ja se muuttuu ns. runkolinjaksi, ei se paranna merkittävästi kuin Haukiluoman asukkaiden saamia palveluita. Kun linja nro 26 lakkaa kulkemasta Tesomalle ja linja nro 1 siirtyy Nokiantielle, on uudistus tesomalaisten ja ikurilaisten kannalta plus miinus nolla tai jopa miinusmerkkinen. 1:stä käyttää varsin moni Tesomalla asuva. Kuvaavaa on se, että linjoja 22 ja 26 koskeva esitys tuo säästöä TKL:lle peräti 500 000 euroa. Säästö on valtava, eikä toteudu ilman mittavaa palvelutason alasajoa.Eräs TKL:n esityksen heikkous koskee linjaa nro 1. Jos se siirtyy Nokiantielle, mikä linja hoitaa uuden Kalkunvuoren asuinalueen? Alueelle on muuttamassa 1500 uutta asukasta. Jos Kalkunvuori jää linja nro 14 varaan, ei joukkoliikenne ole houkutteleva vaihtoehto alueen asukkaille. 14 kiertelee paljon, eikä aja suoraa keskustaan. Siksi se ei ole korvaava vaihtoehto lamminpääläisille eikä kalkkulaisille. Lähinnä se palvelee Länsi-Tampereen sisäistä liikennettä.Mielestäni ongelmat pitäisi ratkaista siten, että 22 kulkisi esitetysti Tesomalle ja Haukiluomaan, mutta 26 jatkaisi Pyynikintorilta Lamminpäähän. Sille etsittäisiin uusi päätepysäkki hautausmaan tai Lamminpään peruskoulun tuntumasta. Näin palvelutason romahtaminen estettäisiin Lamminpäässä ja Haukiluoma saisi nopean linjansa. Linja nro 1 jäisi nykyiselle reitilleen, kunnes se Kalkunvuoren alueen valmistumisen jälkeen kulkisi Kalkunvuorenkadun kautta Kalkkuun.TKL:n esitykset eivät ole järkevää joukkoliikennepolitiikka. Nopeiden runkolinjojen luominen on toki tärkeää, mutta samanaikaisesti ei saisi heikentää palvelutasoa muiden kustannuksella. Joukkoliikenne on saatava houkuttelevammaksi, jotta se kilpailisi yksityisautoilun kanssa. Tällöin on tärkeätä panostaa lippujen hintojen edullisuuteen, palvelun saatavuuteen ja nopeuteen.Olen ollut vahvasti vaikuttamassa moniin uudistuksiin Länsi-Tampereella mm.  Lamminpään kerhotilan perustamiseen ja Tohlopin talviuintipaikan rakentamiseen vuoden 2007 aikana. Lännessä olisi paljon muitakin tärkeitä hankkeita. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki energia kuluu puolustustaistelussa olemassa olevien palveluiden säilyttämiseksi. Niin terveys- kuin TKL:n palveluiden puolesta on tehtävä kaikki voitava. Ilman niitä monen ihmisen elämä muuttuisi todella hankalaksi. Pekka Salmi (sd.)
Tampereen Sos.dem. Kunnallisjärjestön puheenjohtaja ja varavaltuutettu