Kolmenkympin nopeusrajoitus parantaa turvallisuutta

Share |

Keskiviikko 13.7.2016 klo 11.20 - Pekka


Kaupunkilehti Moro kirjoitti 7.7. kaupungin suunnitelmista rauhoittaa liikennettä asuinalueilla. En ota kantaa jutun taustalla olleen kyselyn tuloksiin, koska en tiedä, miten se on tehty ja keneltä on kysytty. Mutta Moron pääkirjoituksessa ja varsinaisessa jutussa oli kuitenkin väitteitä, jotka on oikaistava.

Ensinnäkin Moro väitti, että henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia ei tapahdu tonttikaduilla, joita nopeusrajoituksen alentaminen koskee. Tämä väite ei pidä paikkaansa, kun tarkastellaan tilannetta vuosina 2010-2014. Vuodet eivät ole veljiä keskenään. Kun tehdään kokonaisvaltaisia muutoksia, ei vaikutuksia voida arvioida yhden vuoden tietojen perusteella. Viiden vuoden tilastossa tonttikatujen henkilövahingot ovat toiseksi suurimmat.

Tilastojen takaa löytyy myös asukkaiden kokema liikenneturvallisuus. Asuinalueilta tulee vuosittain liikenteen rauhoittamisaloitteita kaupungille 30 - 40 kpl. Hyvin usein aloitteet koskevat asuinalueiden sisäisiä kokoojakatuja tai tonttikatuja. Yleisimmin aloitteissa pidetään ongelmana korkeita ajonopeuksia, jotka heikentävät etenkin lasten liikenneturvallisuutta. Tutkimuksissa on todettu, että jos vanhemmat kokevat koulumatkan turvattomaksi, lähtevät he helposti kuljettamaan lasta kouluun. Tämä puolestaan lisää liikennettä koulun ympäristössä, mikä heikentää liikenneturvallisuutta, ja kierre on valmis.  

Moron pääkirjoitus leimaa asuinalueiden 30 km/h nopeusrajoituksen Vihreiden hankkeeksi, jolla pyritään saamaan miesautoilijat aikanaan ratikan kyytiin. Minun on vaikea löytyy tästä asiasta mitään puoluepolitiikkaan viittaavaa. Yhdyskuntalautakunnassa asiaa kannatettiin yli puoluerajojen.

Autoilun olosuhteisiin nopeusrajoituksella on vain pieniä vaikutuksia. Nopeusrajoituksethan kokoojakaduilla ja valtateillä säilyvät ennallaan. Lähes jokaisen asuin talon pihasta menee korkeintaan pari minuuttia lähimmälle kokoojakadulle kantakaupungin alueella. Jos tämä matka-aika pitenee 30 sekuntia, tuskin kukaan autoilua lopettaa. Matka-aikaan vaikuttaa enemmän ruuhkat ja liikennevalojen toimivuus.

En itsekään usko, että asuinalueiden liikenneturvallisuus on pelkästään nopeusrajoituksista kiinni. Tarvitaan myös rakenteellisia ratkaisuita, kuten esimerkiksi hidasteita, kavennuksia, korotettuja suojateitä ja parempaa valaistusta. Nopeusrajoituksen alentaminen olisi kuitenkin selkeä viesti autoilijoille, ja varmasti suurin osa rajoitusta noudattaisi. Itse en ymmärrä, miksi tonttikaduilla pitäisi voida ajaa lujempaa kuin 30 km/h.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini